Sposoby leczenia

Opiekowanie się noworodkiem i niemowlęciem często oznacza dla kobiety bycie w ciągłej gotowości, zaabsorbowanie potrzebami dziecka, rezygnację z wielu przyzwyczajeń i przyjemności. W takiej sytuacji może być Ci trudno zadbać o siebie i regenerować siły. Szybko może pojawić się wyczerpanie – brak energii fizycznej, a także chęci do życia.

Dlatego w nowej sytuacji życiowej ogromnie ważna jest „higiena psychiczna”, troska o siebie i zadbanie o swoje zasoby.

Jeśli masz zdiagnozowaną depresję, w okresie lepszego samopoczucia, oprócz korzystania z profesjonalnej pomocy, spróbuj w miarę możliwości zaopiekować się sobą sama:

  • Bądź dla siebie wyrozumiała, pozwól sobie na przeżywanie różnych, także sprzecznych uczuć.
  • Daj sobie czas na poznanie swojego dziecka, na oswojenie się ze zmianą w życiu.
  • Pamiętaj, że nie musisz robić wszystkiego na 100%. Nie porównuj się z innymi mamami, zwłaszcza obserwując media społecznościowe. Weź pod uwagę, że często przedstawiają one kreację niemającą odzwierciedlenia w rzeczywistości.
  • Proś bliskich o konkretną pomoc i wsparcie, szczególnie w czynnościach dnia codziennego − może to być ugotowanie obiadu, zrobienie zakupów lub inne pomocne rzeczy.
  • Zadbaj o swój odpoczynek – zrób coś dla siebie, pójdź na spacer, przeczytaj coś przyjemnego.
  • Spróbuj jeść regularnie i bądź aktywna fizycznie (nie musisz uprawiać sportu, jeśli nie masz ochoty, codzienny spacer wystarczy) – to ma duże znaczenie dla prawidłowej pracy hormonów i wpływa na nastrój.
  • Porozmawiaj z bliską osobą o swoich emocjach.
  • Poszukaj wsparcia innych kobiet, które niedawno urodziły i znają to doświadczenie – być może w Twojej okolicy jest grupa wsparcia dla mam, spotkania dla mam karmiących piersią lub nauka chustonoszenia, spotkania kobiet, które razem chodziły do szkoły rodzenia. Takie grupy działają również w mediach społecznościowych.

Zdarza się, że kobiety ignorują pierwsze symptomy depresji albo opóźniają szukanie pomocy, ponieważ obawiają się opinii innych, wstydzą się lub czują się winne, że nie czerpią radości z bycia matką.

Pamiętaj! Depresja nie jest powodem do wstydu! To choroba, którą można wyleczyć!

W zależności od nasilenia objawów, w leczeniu poporodowych zaburzeń nastroju skuteczne są:

  • Wsparcie – czyli wysłuchanie, towarzyszenie w smutku, przekazanie wiedzy na temat choroby, rozmowa o myślach samobójczych, pozwalanie na wyrażanie emocji. Takiego wsparcia udzielić Ci może położna, doula, instruktorka ze szkoły rodzenia, przyjaciółka, która przeżyła podobne doświadczenie, inna bliska osoba. Możesz też poszukać grup wsparcia dla mam, które działają przy różnych instytucjach i organizacjach.
  • Pomoc psychologiczna i psychoterapeutyczna – polega na rozmowie z psychologiem lub psychoterapeutą o trudnościach, które przeżywasz. Taka terapia może być indywidualna lub grupowa, może być to krótka interwencja kryzysowa (kilka − kilkanaście spotkań) lub trwać dłuższy czas.
  • Konsultacje psychiatryczne – w przypadku dużego nasilenia objawów warto skonsultować się z lekarzem psychiatrą. Niekiedy konieczne jest leczenie farmakologiczne. Jeśli chcesz karmić piersią, poproś lekarza o dobranie leku, który nie jest przeciwwskazany przy laktacji – istnieje wiele takich preparatów.